houra-Fera ghadiama

هوره

محققان شروع هوره را زمان اهورا مزدا مي دانندهوره نداي حق طلبي بوده و كرداري نيك، پنداري نيك و گفتاري نيك را آواز كرده است امروزه بعضي از افراد و خصوصاً قاريان قرآن با تلاوت آيات اين كتاب آسماني آوازي را سر مي دهند كه پيام خدا را كه پاكي، فرزانگي و حقانيت است سر مي دهد.


در مناطق كرد نشين غرب كشور خصوصاًَ استانهاي ايلام وكرمانشاه هنرمندان بزرگي وجود دارند كه خواندن آواز هوره را به حد كمال رسانيده اند، از سرايندگان بزرگ اين آواز در گذشته مي توان به شادروان داراخان و مرحوم علي نظر اشاره نمود.

سيد قلي كشاورز، سيد علي اصغر كردستاني، ابراهيم حسيني، ايل خان اركوازي، ياسم ياسمي، كريم صادقي و... هوره خوانان معروف استان هاي ايلام، كرمانشاه و كردستان هستند اما پس از مرحوم علي نظر، سيد قلي كشاورز سرآمد همه هنرمندان اين گونه موسيقي است

گروهي از محققان ادبيات عاميانه معتقدند كه قديمي ترين اجرا كنندگان و سازندگان ترانه هاي عاميانه مثل هوره مردمان جوامع عشايري وچوپانان بوده اند كه در هنگام چراندن گله در مراتع و كوهپايه هاي سرسبز از سر ذوق يا دلتنگي بدان پرداخته اند .

گونه ديگر هوره ( مويه يا مور) است كه در شيون ومراسم سوگواري افراد بيشتر به وسيله زنان ودر بعضي نقاط توسط مردان خوانده مي شود. موضوعات هوره مختلف است از جمله:وصف طبيعت، وصف معشوق ، وصف جنگها ، كوچ كردن ، وشرح هجران وفراق و....

نمونه ابيات هوره

وصف عشق وعاشقي

وه زولف سيه كردي پاوه نم <<>> چمان ئه سير چاي ده ماونم

(با زلف سياه مرا پايبند عشق خود كردي ،مثل اينكه اسير چاه دماوند هستم)

له دوره وهاتي وتم يه ياره <<>> گلاره م كوور بوود يه خوو ريواره

از دور كه آمدي تصور كردم كه اين همان دوستم است ،چشمم كور شود ،اينكه رهگذر است) )

وصف طبيعت" "

په ل په ل داره يل، بي وا و بي واران <<>> سه وزكه ي له بان شيشه مه غاران

(درختان پرشاخه و برگ بدون باد و باران روي تخته سنگها سبز مي شوند )