مصاحبه مفصل ایرنا
يك كارشناس موسيقي گفت: "هوره" اصيلترين آواي باستاني ايران زمين و شناسنامه فرهنگي و شفاهي ملت ايران است كه متاسفانه رو به فراموشي مي رود
" رضا موزوني " در جشنواره موسيقي مقامي غرب كشور با عنوان " آواهاي باستاني با محوريت هوره " در تالار غدير كرمانشاه افزود بيشتر محققان و مورخان قدمت هوره را چند هزار سال ميدانند اما به دليل در دست نداشتن سند مكتوب تاريخ دقيق آن مشخص نيست وي با اشاره به جايگاه موسيقي در ميان ساكنان غرب كشور گفت: فرزند زاگرسنشين با موسيقي متولد ميشود، بالندگي و رشد مييابد و با موسيقي ميميرد وي افزود: تحقيقات نشان ميدهد هوره نخست يك آواي نيايشي و آواي خوانش متون باستاني بوده و كلمه هوره نيز از لفظ اهورامزدا گرفته شده است
وي گفت: هوره مادر آواهاي باستاني است اما متاسفانه كساني كه امروز هوره گوش ميكنند يا ميخوانند مورد بيمهري و كم لطفي و حتي تمسخر قرار ميگيرند و اگر كسي موسيقي بيگانه گوش كند به قول امروزيها نشانه باكلاسي است
وي گفت: اما من ميخواهم بگويم هوره شناسنامه فرهنگي و شفاهي ما است و اگر بخواهيم بگوييم ايراني هستيم هوره را نشان ميدهيم وي اشاره كرد: هوره يك ظرف موميايي بوده كه بسياري از فرهنگهاي گذشته را تا امروز سالم به ما رسانده در حالي كه بسياري از عناصر فرهنگي ما به دليل اينكه مكتوب نبوده از بين رفته است وي در خصوص موسيقي هوره گفت: هوره از ريتم آزاد پيروي ميكند و اشعار آن ۱۰هجايي بر وزن " مستفعلاتن ، مستفعلاتن و يا فعولن ، فعولن " است و اشعاري كه از اين وزن خارج شود
در قالب هوره نميگنجد اين كارشناس افزود: هوره خوانها بايد شاعر هم باشند چون وقتي در مقام دو صدايي ميخوانند
بايد به يكديگر جواب بدهند وي گفت: اگر دقت كنيم ميبينيم هوره خوانها هنگام خواندن يك دست را بر گوش خود
ميگذارند و اين نشان از تمركز و دقت خاص هوره خوان در خواندن دارد وي گفت: هوره ۱۴مقام دارد كه شش مقام آن در منطقه كلهر كرمانشاه استفاده ميشود . به گفته وي يكي از انواع خوانش هوره قاچاقي چر ناميده ميشود كه زماني كه مردم مورد حمله
دشمن قرار ميگرفتند و يا احتمال دستگيري آنها در مرزها وجود داشته با آوايي خاص به صورت زمزمه ميخواندند و اين نشان از ارزشمندي و دلبستگي بسيار زياد مردم منطقه به اين آواي باستاني است وي افزود: از ديگر انواع مقامهاي هوره ميتوان به سحري ، بان ملهاي ، سرسواري ، دو دنگي ، اركوازي چر و پا و موري را نام برد وي گفت : بيشترين حس و حال براي خواندن هوره خوانها بلنديها بوده است كه نشان از بلند نظري مردم كرد دارد وي اشاره كرد: سن هوره خوانها اكثرا" زياد بوده است زيرا انسانهاي شادي هستند كه شادي را به مردم انتقال ميدهند
موزوني گفت : خانه هوره خوان خانه مردم وخانه مردم خانه هوره خوان بوده و هوره خوان چنان ارزشي براي مخاطبان داشته كه در هنگام خواندن تمام مخاطبان سراپا گوش ميشدند و ميان خواندن هوره خوان كلمات و جملاتي مرتبط با اشعار وي به كار يبردند
به گفته اين كارشناس هوره اگر كمي با لحن آرامتر خوانده شود لوره و اگر با لحني غمگين خوانده شود كزه ناميده ميشود
وي اظهار داشت : ابيات هوره بسيار غني و پر معنا است كه بعضي از آنها از ادبيات فولكلور منطقه گرفته شده و برخي هم فيالبداهه توسط هوره خوان سروده ميشود
وي در پايان گفت : با شناخت بيشتر اين آواي باستاني اين واقعيت آشكار ميشود كه نبايد هوره اين آواي باستاني را دست كم بگيريم و حداقل توقع اين است كه اگر كسي دوستش ندارد مسخرهاش نكند
وي افزود: اين را بدانيم رفتن به سوي هوره نشانه بيكلاسي نيست بلكه نشانه خودباوري است و اميد است اين شناسنامه فرهنگي ما همچنان پا بر جا بماند و هوره خوانها مورد لطف بيشتري قرار بگيرند