سیصد و بیستو سه میلیون ریال اعتبار به بررسی و شناسایی آثار تاریخی کرمانشاه در سال جاری اختصاص یافت


غار دو اشكفت


خانم باباخانی ، سرپرست معاونت دفتر فنی میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان این مطلب گفت: در سال جاری به منظور بررسی وشناسایی آثار تاریخی استان 100 میلیون ریال اعتبار به شهرستان گیلانغرب70 میلیون ریال به شهرستان روانسر و 53 میلیون ریال به شهرستان کرمانشاه اختصاص یافته است. وی ابراز امیدواری کرد در سال 86 بخش زیادی از آثار تاریخی کرمانشاه مورد شناسایی و بررسی قرار گیرد.

خاطر نشان می شود كرمانشاه از لحاظ بقاياي سكونت هاي پيش از تاريخ يكي از مناطق بسيار غني و مهم در ايران و غرب آسيا است.قديمي ترين آثار سكونت بشر در كرمانشاه مربوط به پارينه سنگي است كه شامل چند تبر دستي سنگي است كه در منطقه گاكيه يافت شده است. اين آثار حداقل حدود 20 هزار سال قدمت دارند.همچنین آثار مهمي از دوران پارينه سنگي در غارهاي كرمانشاه كشف شده كه مربوط به دوره هاي پارينه سنگي مياني، جديد و فراپارينه سنگي است.

نخستين غاري كه در ايران كاوش شد در بيستون كرمانشاه قرار دارد كه تنها بقاياي استخواني انسان نئاندرتال در ايران در آن كشف شده است. آثار سكونت نئاندرتال ها همچنين در ساير غار هاي بيستون چون غار مر تاريك و غار مر آفتاب كشف شده است. در غار هاي شمال شهر كرمانشاه مثل دو اشكفت نيز ابزار هاي سنگي اين دوره يافت شده است.

لازم به ذکر است از دوره پارينه سنگي جديد و فراپارينه سنگي نيز آثاري در غارهاي مرخريل و كوليان كشف شده است. از كهن ترين آثار سكونت روستا نشيني اوليه در غرب آسيا چندين مكان در اطراف كرمانشاه قرار دارند كه از ميان آنها مي توان به گنج دره در غرب هرسين و سراب و آسياب در شرق كرمانشاه اشاره كرد